søndag den 1. oktober 2017

#bogbloggermafiaen - I dag er jeg lidt muggen!



Der er allerede kommet et par indlæg om netop denne sag, fra andre bogbloggere som er ligeså muggi som jeg er. Nu kommer der en lille historie:

Vi var medlem af en lukket Facebook-gruppe som et forlag stod for, og det gik egentlig meget fredeligt. Her samarbejdede vi, forlag og bogbloggere, hvor vi fik tilsendt bøger til anmeldelse, som vi så anmeldte for dem. Der var ingen pengesager mellem os, eller noget i den dur, andet end de gratis bøger, selvfølgelig. Der kom så flere og flere regler i gruppen. Blandt andet ville de, til at starte med, kun have anmeldelser fra dem, som havde flest unikke besøgende. Vi snakkede os frem til, at det var lidt træls, for så var det de samme som ville få hver gang. Reglen blev i stedet, at de 10 første som skrev efter et bestemt opslag, ville få de fysiske bøger, resten ville få e-bøger. Det var helt fair, og det kunne vi godt leve med, da det kan blive rigtigt dyrt for forlagene at sende så mange bøger ud. Der gik noget tid, og samarbejdet fungerede fint nok, indtil der så kom nye regler igen. Denne gang fik vi allesammen fysiske bøger, hvilket var fedt, men det virkede ikke helt som om der var styr på tingene, og først skulle vi skrive en kommentar til opslaget, hvorefter det så blev lavet om til mail.

Fint nok. Men det virkede lidt uprofessionelt. Der var så også en episode med samme forlag i mellemtiden, hvor de kritiserede en bogblogger, for at have lavet en dårlig anmeldelse. Ikke til bogbloggeren selv i en privatbesked, men på selve Facebook-siden, hvor vi alle kunne se det. Det virkede virkelig uprofessionelt, og der var flere som forklarede dem, at det var for dårligt. Ikke at vi fik noget ud af det, andet end et grimt svar tilbage.
Forlaget kunne godt mærke, at bogbloggerne ikke var tilfredse med tingene, så de lovede pludselig guld og grønne skove. Den stod på forlagsrundvisning og alt muligt dejligt. Det virkede som en fin idé, men der havde vi faktisk skrevet et brev til forlaget, og havde forklaret at vi følte os uretfærdigt behandlet. Desværre var der ikke mange som ville skrive sig på brevet længere, efter de blev lovet alt muligt godt fra forlaget. Men brevet blev altså sendt til den person, som styrede Facebook-gruppen, og som ikke behandlede os særligt pænt.

Der gik ikke mange dage efter brevet var sendt, før der sjovt nok kom en ny leder af forlagets Facebook-gruppe, og dermed også nye regler. Det var her vi allesammen fik bøger, hvilket var skønt. Det virkede forfriskende med en ny person derinde, som havde styr på tingene. Der gik dog ikke mange dage, før der opstod et nyt problem. Denne person mente nemlig ikke, at vi skulle skrive "anmeldereksemplar" eller "reklame" på de indlæg vi lavede, om deres bøger, hvilket faktisk er et brud på loven. Der røg et par stykker ud af gruppen, på grund af netop dette. Vi var dog flere, som besluttede at give dem en chance mere, og alligevel skrive "reklame" på vores indlæg, selvom de ikke mente det var nødvendigt.

MEN så begyndte tingene langsomt at gå helt galt. Der kom nemlig en besked fra den gamle leder af gruppen, som fortalte at nu ville de stoppe samarbejdet med alle bogbloggerne, på baggrund af nogle helt urimelig ting, og også ting som var lodret løgn. De fleste bogbloggere reagerede ved at brokke sig inde i vores lukkede bogblogger-gruppe, men der var alligevel en som sagde præcis hvad vi andre tænkte i en kommentar, som blev liket af mange af os.
Det skulle vi så nok ikke have gjort! Det betød så, at ALLE der havde skrevet eller liket det opslag, blev blokeret og smidt ud af gruppen. Det betød også, at ALLE os som havde underskrevet brevet dengang, også blev blokeret og smidt ud af gruppen. Det er nok den mest barnlige reaktion nogensinde. OG IKKE NOK MED DET! Så er vi allesammen også blevet blokeret fra personens profil, så vi kan ikke engang skrive og få svar på alle vores spørgsmål.
Nå, men det er ikke det værste. Der skete så det, at vi jo snakker sammen i bogblogger-gruppen og på den måde, kom frem til at personen mente at vi kørte mafia-metode mod forlaget, og derfor havde han valgt at smide os ud, og kun beholde dem, som ikke havde sagt noget, gjort noget eller ytret sig på nogen måde i forhold til personen, forlaget og den måde det hele blev håndteret på. Nu må vi se, om de så for tilsendt anmelderbøger i fremtiden.

Hvad fanden er det for en måde at opføre sig på? Jeg føler mig så heldig, fordi forlagene gider at arbejde sammen med os. Og de mange søde forfattere, som jeg holder så meget af. Tænk, at jeg får bøger for at sige min mening. Det er jo så fantastisk. Men jeg gider ikke at blive talt ned til! Og jeg synes det er så strengt overfor forlagets forfattere, som skriver så mange gode bøger, og som vi allesammen virkelig elsker. De fortjener et forlag, som opfører sig ordentligt, og som kan finde ud af at havde et professionelt samarbejde med andre.

Jeg elsker de bøger der kommer fra netop dette forlag, og derfor er det rigtigt svært for mig at skrive dette indlæg. Jeg vil så gerne støtte forfatterne, men jeg har ikke rigtigt lyst til at støtte forlaget længere. Overhovedet. Den behandling vi har fået, er bare så streng!

Så er jeg færdig med at være muggen. Nu kan jeg gå tilbage til min kaffe. #bogbloggermafiaen


2 kommentarer:

  1. Hold op, hvor er det langt ude, at et forlag kan opføre sig så uprofessionelt og barnligt, jeg forstår godt, at I er trætte af den dårlige behandling, for den er den uacceptabel!

    SvarSlet