tirsdag den 13. oktober 2015

Musikanmeldelse: Lysår - Teknisk Knockout





Tekst og musik: Thomas Ulrik Larsen
Udkom: Egen udgivelse - 31. august 2015


I alle de år var du vores anker
Den der ku’ holde os fast og forstå vores tanker
Men så en augustdag i femte var du blevet erstattet
Af en fyr i erhvervspraktik hold kæft han var vattet (Fra "Den blå vogn")

Kan I huske den gang spisepausen det var der vi skulle spise
Den skal udraderes for ministeren siger at nu er der krise
Vi kan ikke dividere og kender nærmest ingen gloser
Til gengæld får vi flere og flere bogstavdiagnoser
Og vi er bagud, bagud, bagud! (Fra: "Uintelligente børn")

Mit liv er blevet til en gyserfilm
Ligesom Stephen King og Psycho bare med cykelhjelm
Jeg er ikke mig selv men kun en bleg kopi
Konstant bliver jeg ramt af en ny fobi

Der er ukendt ernæring i min morgenmad
Jeg bliver åreforkalket hvis jeg tager et bad
Min shampoo giver mig ebola og kræft og HIV
Og de klammeste plamager på mit underliv (Fra: "I de sidste to minutter")



For et par dage siden fik jeg en e-mail fra Thomas Ulrik Larsen, som spurgte om jeg havde lyst til at lave en anmeldelse af hans album "Teknisk Knockout". Normalt anmelder jeg mest bøger, men da jeg forsøger at gøre bloggen til mere end "bare" en bogblog, sagde jeg ja til at lytte til hans musik. 

Jeg havde egentlig ikke forventet specielt meget af albummet, da jeg sjældent lytter til dansk musik og ofte er ovre i metal eller punk-genren, når jeg lytter til de ting jeg godt kan lide. Men Thomas Ulrik Larsen eller "Lysår" overraskede mig virkelig! Jeg synes det er et rigtigt fint album hvor, især, teksterne er ret fantastiske. Musikken er lidt en blanding mellem Gasolin, TV-2 og Juncker, og det kan jeg rigtigt godt lide. Det fungerer overraskende godt. Sangene er musikmæssigt ret forskellige. Lidt rock, lidt reggae, lidt pop... lidt af det hele, så albummet bliver på intet tidspunkt kedeligt. Teksterne handler meget om barndom og er meget hverdags-prægede. Sådan lidt hverdags-poesi-agtigt. Samtidig er de samfunds-kritiske og lidt "punk", hvilket jeg synes er vidunderligt.






"Teknisk Knockout" er et skønt album, fyldt med sange som man lynhurtigt får på hjernen. Jeg spillede et af numrene for min kone, og bagefter sad vi begge to og nynnede nummeret for os selv. Det går altså lynhurtigt og de er simpelthen ikke til at få ud af hovedet igen, når man først har hørt dem, hvilket jeg synes er fantastisk. Hvis du er til en genistreg af et tekstunivers og melodier som man ikke kan få ud af hovedet, så er du helt sikkert til Thomas Ulrik Larsen. Jeg vil anbefale albummet til alle, men nok mest til dem som elsker en god dansk pop/rock-plade med fokus på den gode melodi og skønne tekster. Et album som har et budskab. Det er skønt! Jeg har i hvert fald ikke fået nok af "Lysår" endnu, jeg vil gerne have meget mere. 




Hvis du er til Juncker, Tv-2 eller Gasolin, så synes jeg du skal give "Teknisk Knockout" et lyt! Du vil ikke fortryde det!


Albummet får 4 ud af 5 stjerner: ****

- Luna

Du kan læse mere om "Lysår" her:



Ingen kommentarer:

Send en kommentar