Boganmeldelse - 21 måder at dø

Nicoline og Lucy griner.
"Skal du låne fem kroner, eller hvad?" Amalies stemme får det til at brænde i øjnene.
"Hvad?" siger Emil.
"Til luderen dér!"
Nicoline og Lucy griner igen.
"Vi går altså nu," siger hun. "Kommer du med? Eller bliver du hos luderen?"
Det smælder højt, da basketbolden rammer linoleumsgulvet. Emil dribler rundt om bordene og hen til døren. Amalie lægger armen om livet på ham. Den passer perfekt. På vej ud ad døren vender hun hovedet og spytter efter mig. (Citat s.66)

"21 måder at dø" er fortællingen om Stella, som bestemt ikke har det nemt. Hendes tidligere bedste veninde, Amalie, er nemlig opsat på at gøre livet surt for Stella. På ingen tid får Amalie hele klassen med på den, og Stellas liv bliver et helvede med hadebeskeder og hadesider på Facebook, som får flere og flere følgere. Det værste er, at Stella ikke har gjort noget forkert. Men det er Amalie ligeglad med og mobningen bliver værre og værre. Langsomt dør håbet hos Stella, og hun kan ikke se nogen anden udvej, end at planlægge sit eget selvmord. Et lille lyspunkt er veninden Filippa, men hun tør kun ses med Stella når ingen ved det og hendes online-ven, Aum, som hun ikke ved hvem er.

Bogen tager nogle rigtigt vigtige emner op. Både emner som venskab og kærlighed, men også det vigtigste emne: Mobning. Det er bare så vigtigt at der bliver skrevet om det. At det kommer frem, hvor farligt mobning er. Det er en fortælling om hvordan mobning kan ødelægge et menneske fuldstændigt, og hvordan det føles som om man er helt alene i verden. Det er en fortælling om, hvordan man klynger sig til hvert eneste lille håb om bedring, for derefter at få revet sit hjerte i tusind stykker. Og man gør det igen og igen, for hvad nu hvis døden ikke er den eneste udvej? Jeg synes det er så fantastisk, at der bliver sat fokus på hvordan det føles at blive mobbet, og jeg synes at alle (teenagere især) burde læse denne bog, for det er bare så vigtigt et emne.

Bogen gjorde virkelig indtryk på mig, og jeg havde sådan håbet på en happy-ending hvor Amalie ville komme ned med nakken og få det ligeså dårligt som Stella havde det, men sådan gik det ikke og det er vel egentlig også meget godt, for det er ikke sådan det er i det virkelige liv. Der er sgu ikke altid en lykkelig slutning, eller en slutning overhovedet. Det gjorde mig dog alligevel så arrig, at jeg har ventet en måned på at skrive denne anmeldelse, fordi jeg var bange for at skrive noget rigtigt grimt. Ikke om bogen, for den var rigtig, rigtig god og jeg har kun rosende ord, men derimod om mobning og om folk der mobber. Der gjorde simpelthen så ondt i mit hjerte! Den stakkels pige, som havde gjort det helt rigtige og alligevel endte som mobbeoffer. Jeg havde bare lyst til at tage hende under min beskyttende vinge og passe på hende, og samtidig ninjahugge Amalie hårdt i ballen! Jeg vil virkelig anbefale den til alle i verden, for det er en fantastisk historie og den er spændende fra start til slut, men ih, hvor er den dog tragisk. Det må være et godt tegn, når en bog kan gøre mig så rasende og så glad på samme tid. Kun rosende ord til forfatteren!